El nostre agrupament

Aquesta Agrupament ja feia temps que funcionava sota el nom d' AEG Sant Ferran, però malauradament, va haver de tancar. L'any 2007 un grup de caps i rutes van reobrir l'agrupament, aquest cop sota el nom d' AEG Son Ferriol.

Des de llavors, a poc a poc ha anat creixent i ensenyant als nins i joves a cooperar, respectar, expresar-se lliure i adequadament, debatre i consensuar, tenir una visió critica, divergent, i pròpia de les coses, treballar en equip, valorar la cultura i la natura, i en definitiva a complir la llei escolta per esdevenir ciutadans responsables del món.



El nostre logo i el nostre fular: 


El nostre logotip es basa en una figura esquemàtica d'una màquina de vapor, inspirat en l'escultura que es situa a la plaça del barri.

Cada agrupament porta un fular amb uns colors distints, així és com es reconèixen els diferents agrupament amb major facilitat. El nostre fular és de color verd amb un ribet lila.


Curiositat: és així perque els caps de l'AEG Sant Ferran van veure aquesta combinació de colors als vitralls de l'Esglèsia, i amb l'efecte de la llum els va fascinar de tal manera que van decidir plasmar-ho al fular de l'agrupament.







Ferrerets                                                                                                                                   

Són nins i nines d'entre els 6 i 7 anys. Tenen molta imaginació, creativitat i energia. Per això es treballa mitjançant el joc, el teatre, la canço i la dansa, i tot va lligat al Gran Ferreret, personatge que els guia a través de cartes (entre d'altres mitjans) per a que puguin aprendre moltes coses!

Metodologia: 

Carnet de ferrerets: cada nin i nina té un carnet que conté diferents caselles corresponents a objectius que es pretèn aconseguir durant el curs (fer-se el nus de les sabates, montar una tenda d'acampada, no dir paraulotes, jugar net, etc.) A mesura que va aconseguint aquestes fites, cada casella es forada.

Fulariu: quan un ferreret té totes les caselles del seu carnet foradades obté un fular petitó que s'enganxa a la camisa com a mostra del seu progrés personal.

El Gran Ferreret: els caps s'encarregen de crear i donar vida a un personage anomenat Gran Ferreret, que guia als nins cada cap de setmana mitjançant cartes que deixa al cau.

Escamots: com a mètode d'organització i de realització d'algunes activitats es realitzen petits grups. Aquests es diuen Escamots.


Llops I Daines                                                                                                                         

Son nins i nines d'entre 8 i 10 anys d'edat. En aquesta etapa els nins tenen una gran curiositat i energia, per la qual cosa és molt interessant fer jocs que els permetin descobrir l'entorn, les seves pròpies capacitats i sobretot interactuar amb els companys, ja que comencen a ampliar les seves relacions del nucli familiar al grup d'iguals.

Metodologia

Es fomenta el treball en equip mitjançant petits grups anomenats sisenes (grups de sis). Cada component de la sisena té un càrrec, un rol o responsabilitat respecte del grup (1r sisener, 2n sisener, material, farmaciola...)

La metodologia dels Llops i les Daines gira entorn al llibre de "Les terres verges" de R. Kipling, conegut com el Llibre de la Jungla. Així és que els caps adopten el rol d'alguns dels animals que formen part de la vida del jove Mowgli, com puguin ser n'Akela, en Baloo, na Bagheera, na Kaa o en Hathi. 

Consell de Roca: es tracta d'una reunió on els llops i daines debaten i decideixen de manera democràtica sobre temes rellevants a la unitat, com poden ser la concessió de la promesa, o les especialitzacions. El nom de "Consell de Roca" li ve donat pel fet de que en el "Llibre de la Jungla" les reunions d'aquest caire que l'estol de llops realitza es diu així mateix. 

Els llops i daines tenen insignies de progrès personal. Aquestes són dos estels que es cusen sobre la butxaca esquerra de la camisa. 

1r Estel: cada nin té el seu propi estel, tots de sis puntes. Cada punta suposa un objectiu conductual i s'entrega quan s'ha assolit aquesta fita. Quan els nins tenen totes les puntes de l'estel obtenen una insignia: un estel vermell sobre un fons blanc.

Puntes d'estel:

  • Faig festa
  • Estic pels amics
  • Tinc cura de la natura
  • Em faig gran
  • Tinc cura de mi mateix
  • Sóc útil i col·labor


2n Estel (Especialització): cada nin, durant el seu tercer any de llop i daina, escull un tema que li interessi en especial: una manualitat, tocar la guitarra, una recepta de cuina... l'aprén i més tard els hi ensenya als seus companys com es fa. Un cop feta l'especialització es fa entrega de la insignia del segon estel (gris sobre fons groc).


Ràngers i esplets                                                                                                                     

Són nins i nines d'entre 11 a 13 anys d'edat. Per a ells cada vivència es presenta com una nova aventura, un repte a superar. El treball en equip, la confiança i l'enginy seran les eines per poder aconseguir els seus objectius.

Metodologia

Aquesta etapa es caracteritza per la set d'aventura i les ganes que tenen els nins i nines de redescobrir el món que els envolta i superar nous reptes. Per aquest motiu, podem dir que el seu lema és "Viu la teva pròpia aventura"

Treballen en petit grup. Són grups d'aproximadament 6 persones anomenats patrulles, dins els quals cada nin té un càrrec, una responsabilitat en relació al grup (1r responsable, 2n responsable, tresorer, encarregat de material...)

Ells mateixos estableixen les normes de la unitat mitjançant laCarta de compromís: la unitat decideix una sèrie d'objectius i compromisos a assolir durant el curs i els redacta de manera que en quedi constància. Un cop redactada, tots els components de la unitat la signen per tal de demostrar que es comprometen en el seu compliment.

Consell d'Honor: es tracta d'una reunió on els ràngers i esplets debaten i decideixen democràticament temes rellevants a la unitat, com poden ser la concessió de la promesa, o les especialitzacions, o per resoldre algun conflicte de la unitat. 
 
Les insignies pròpies d'aquesta etapa són els fredinatges, 3 ensenyes que representen l'assoliment de tres objectius que els ràngers i les esplets assoleixen dins la unitat:


·                      Groc: integració
·                      Verd: participació / feina
·                      Vermell: especialització / responsabilitat.

Operació: a partir del 2n o 3r trimestre, la unitat en conjunt emprén la realització d'un projecte com pot ser per exemple la creació d'un cançoner, un herbolari, una representació teatral, netejar una platja, etc. En acabat, es duu a terme el Gran Boom, que és l'exposició del resultat de tota aquesta feina davant de la resta de l'agrupament.


Pioners i Caravel·les                                                                                                               

Són joves d'entre 14 i 16 anys amb ganes de superar-se, crèixer, participar, fer-se sentir, formar part activa de la societat. Per això han d'estar sempre a punt per enfrontar-se a qualsevol repte.

Metodologia

Els Pioners i Caravel·les, igual que la resta d'unitats s'organitzen en petits grups, en el seu cas, equips. Dins cada equip existeixen diferents responsabilitats (càrrecs) com poden ser el 1r d'Equip, el 2n d'Equip, secretari, tresorer, material...

Els joves de la unitat tenen unes "Regles del joc" , que no són més que opcions de valors a través de les quals crearan el seu pròpi estil de vida. Aquestes són, "El Pioner/Caravel·la és...



Autèntic                          Obert                       
                                                             Crític      
        Solidari                      
Compromés                                    Lliure               
Que estima




A més, també compten amb la Constitució, un document que els propis joves redacte i en el qual hi han de figurar normes de grup i objectius del curs. Aquest document ha de ser firmat per tots els components de la unitat demostrant així conformitat i compromís a complir-lo.

Un dels objectius de la unitat és l'Empresa. Es tracta d'un projecte a nivell d'unitat que s'elabora i duu a terme durant el curs. Finalment, en estar acabat es presenta davant tot l'agrupament.

Per acabar, cal tenir en compte que igual que les altres unitats, aquesta també compta amb una sèrie d'ensenyes de progrés. Es diuen 
Badges, i n'hi ha 3:

- 
Marró: promesa (amb aquest badge s'entrega a més una petita flor de llis)
- Negre: especialització
- 
Vermell: responsabilitat

* L'especialització consisteix en, com diu el seu nom, especialitzar-se sobre un tema concret de la preferència del/de la jove i ensenyar als seus companys allò que ha aprés. Pot ser un receptari de cuina, un recull de jocs, una especialització de música...)



Ruta                                                                                                                                         

Són joves d'entre 17 i 19 anys que dediquen els seus coneixement i habilitats a fer servei, és a dir, a ajudar als demés. Per aquest motiu, aquesta etapa es troba marcada per la realització de voluntariats varis i sobretot per la gran autonomia de que disposen ja els joves, que no tenen caps, sinó animadors de ruta (que els guien i engresquen amb els seus projectes).

Metodologia

Aquesta etapa es divideix en tres fases, corresponents als 3 anys que la ruta hauria de realitzar:

1ª etapa: les activitats que es realitzen van dirigides a fer pinya, cohesionar el grup i fomentar la reflexió personal i individual. 

2ª etapa: va encaminada a realitzar servei al barri o fora d'ell, col·laborant amb entitats de voluntariant o portant a terme projectes conjunts en favor dels altres. D'aquí que el lema de la ruta sigui "Fer servei"

3ª etapa: aquesta etapa es la que va dirigida a fer servei dintre del propi agrupament per, a poc a poc, anar escollint el camí que es vol triar (si es vol o no continuar dintre de l'agrupament, ja sigui com a cap o d'altra manera).



L' adhesió: la unitat realitza un projecte que respongui als seus interessos i inquietuds de manera conjunta, la qual cosa implica la recerca de la informació, la tria de la mateixa, la composició del projecte final,la coordinació de la unitat, etc. Es tracta de realitzar així un treball en equip per tal d'aconseguir un objectiu útil per un futur. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada